Ei ihan kypärämyssy

Ohje: oma
Lanka: Sandnesgarn Easy, kahta väriä, yht. noin 100g
Puikot: 7mm pyöröt

Pattern: my own
Yarn: Sandnesgarn Easy, two different colorways
Needles: 7mm circulars

Inspiraatio “sisäänrakennettuun” kaulaliinaan talven Knittysta. Muuten toteutus omasta päästä.
Neuloin pipon ylhäältä alas, aloitustapana virkattu (crochet cast-on). Lisäsin ensin silmukoita joka neljäs kerros, sitten joka toinen, koska halusin piposta hiippamallisen.

Inspiration for a “build-in” scarf from winter Knitty, otherwise made up by me.
I knitted this hat from top down, using crochet cast-on. At the beginning, I increased only every fourth row, then every second, to get a pointy top.

Kaulaliinaa neuloin alussa vähän matkaa erikseen 2o2n resorina ja sen jälkeen neuloin sen kiinni pipon alareunaan. Lopussa taas vähän matkaa pelkkää kaulaliinaa. Tuo kaulansuojaamisosuus tuottikin eniten päänvaivaa. Ihan ensimmäiseksi aioin tehdä piposta kypärämyssyn, muttei pään yli vedettävän, vaan napitettavan. Mielikuva nappeja mussuttavasta pojasta ja pohdinta siitä, tuntuvatko napit mukavilta kaulaa vasten, saivat minut kuitenkin muuttamaan mieleni.

Easy venähti hiukan kastelussa, muttei liikaa. Parempi näin, mahtuu tarvittaessa ohut kypärämyssy alle. Muuten ihan mukava lanka, ei ihan niin pehmeä kuin odotin. Olen yhä ihmeissäni siitä, että piposta tuli juuri sellainen kuin olin ajatellut. Onnentanssia!

The scarf is attatched to the bottom of the hat like a sideways knitted border. I really like that method! No sewing. The neck protecting-part was the most difficult one. At first, I planned to make a helmet hat, but not the kind you pull over the baby’s head, but with buttons. An image of my son eating the buttons made me change my mind, and so I ended up knitting a scarf.

The hat turned out just as I had planned. It makes me do my happy dance!

10 thoughts on “Ei ihan kypärämyssy

  1. villapeikko says:

    maajo, kiitos :)tiina, jään innolla odottamaan pipoasi! Ton malliset pipot on jotenkin ihania pikkulapsilla :) Mulle muuten iski yhtäkkiä kauhea epäilys, että neuloinkin kutosen, enkä seiskan puikoilla. Täytyy kaivella muistiinpanoja.

  2. Kanerva says:

    Hauska hattu! Esikoisella oli vauvana hattu, jossa oli tuollainen kaulahuivi. Se oli huippu, paras. Enkä minä tiedä minne se on hävinnyt. Monesti on ollut mielessä, että pitäisi Haitulallekin neuloa samanmoinen. Olis vaan niin näppärä.

  3. Ekub says:

    Hei! Eksyin blogiisi ensimmäistä kertaa ja voi millaisia neuleita oletkaan tehnyt! Upeita juttuja tuolla tuossa vuoden 2007 koosteessa!

  4. villapeikko says:

    ekub, kiitos tosi paljon! :) Ihan lämmittää mieltä!anonyymi, minulla ei ole lupaa jakaa ohjetta eteenpäin. Jos työ on kesken, niin suosittelen ottamaan yhteyttä suoraan tikruun :)