Paljon puhetta sukista

Neulontai-blogissa oli sukkahaaste ja minähän vastaan siihen, kun kerran on uudet sukatkin. Miehelle.

There was a sock-challenge in neulontai-blog and I naturally took it because I’ve just finished a new pair for my husband!

Retro Rib Socks for my DH
Ohje: Retro Rib Socks, Favorite Socks-kirjasta
Lanka: Sandnesgarn Sisu
Puikot: 2,5mm

Pattern: Retro Rib Socks from Favorite Socks
Yarn: Sandnesgarn Sisu
Needles: 2,5mm

Sukkien neulominen alkaa minulla joko ohjeesta, langasta tai tarpeesta. Tässä järjestyksessä. Useimmiten kipinä syntyy jostain kauniista ohjeesta. Toiseksi yleisin syy on lanka, välillä pitää saada kokeilla jotain ihanaa, koska kauniin langan neulomisesta tulee hyvä mieli. Muumimammakin sanoi, että kaikki hauska on hyväksi vatsalle. Tarpeeseenkin neulon, mutta silloinkin yritän löytää ensin jonkun pakko saada-ohjeen, ettei neulominen maistuisi puulta. Koska kivaa pitää olla.

The top three reasons for my sock knitting are 1) pattern I can’t resist 2) yarn I can’t resist 3) need for socks. But still, even if I knit socks just because there’s a need for them, I try to find a good pattern or a wonderful yarn, so knitting would be fun. Because knitting has to be fun. Otherwise I wouldn’t knit.

Sukat menevät suoraan käyttöön. Ehkä muutaman päivän lepäävät laatikossa odottamassa, mutta ei kauhean paljon pidempään. Poikkeuksena turkoosit Retro Rib sukat, joita en pystynyt käyttämään ennen kuin olin saanut miehen sukat valmiiksi. Omatunto kolkutti nääs.

I wear hand knitted socks every day, so they don’t end up being stored somewhere.

Retro Rib Socks for my DH

Teen kaikenlaisia sukkia. Ei ole väliä, onko palmikoita, pitsiä vai ihan perusresoria tai -sileää. Pääasia, että lanka ja malli sopivat yhteen. Lanka, jossa on tiheä kierre, on kaunis. Hyvä väri on tärkeä. Lempilankoja ovat olleet tähän asti Fleece Artistin Sea Wool ja Zitronin Trekking.

I like to knit all kinds of socks. It doesn’t matter if there are cables, lace, ribbing or just plain stockinette. As long as yarn and pattern go well together, everything’s ok.
My favorite sock yarns are Sea Wool from Fleece Artist and Trekking from Zitron. I like sock yarns to have tight twist.

Toisen sukan syndroomaa en kai pode. Mulla on tapana luoda heti kun ensimmäinen sukka on valmistunut, silmukat toiseen sukkaan valmiiksi ja neuloa muutaman rivin. Helpompi jatkaa näin.

I don’t suffer from second sock syndrome, because I always cast on for the second sock as soon as I’ve finished the first. This way it’s easy to continue knitting.

Retro Rib Socks for my DH

Tykkään neuloa sukkia suoraan ohjeesta. Aina. Jostain syystä. Kantapääsuosikkini on ranskalainen.

I love knitting socks from pattern. Always. Among heels, french heel is my favorite.

Olen neulonut sekä ylhäältä alas, että varpaasta ylöspäin, mutta tykkään kyllä enemmän ylhäältä aloitetuista sukista.

I’ve knitted socks from cuff down and from toe up and I have to say that I like the first one more.

Sukkaniksit joita käytän, ovat yleisesti tunnettuja ja liittyvät varren joustavuuteen, kuten että silmukat kannattaa luoda kahdelle puikolle ja sitten vetää se toinen pois. Tai jos neuloo kärjestä alkaen, niin resori kannattaa päätellä resorina, eli neuloo päättelykerroksellakin nurjat nurjina ja oikeat oikeina.

Useful tips…. umm. I think everybody already knows these, but I tend to cast on with two needles held together so the cuff wouldn’t be too tight. When I’m knitting socks from toe up, I bind off in ribbing for the same reason.

One thought on “Paljon puhetta sukista

  1. gray la gran says:

    that IS such a great pattern! i have some knitted in <>cherrytree hill<>, and they are among my favorites.i don’t always rush to cast on the mate, but i am trying to be “better”.and you are so right, knitting <><>should<><> be fun!