Pieni turkoosi alpakka

Drops Tailored Cardigan
Ohje: Vartalonmyötäinen takki, Garnstudion nettisivuilta
Lanka: Drops Alpaca, 205 g
Puikot: 3,5mm pyöröpuikko

Pattern: Tailored Cardigan from Garnstudio website
Yarn: Drops Alpaca, 205 g
Needles: 3,5mm circular needle

Drops Tailored Cardigan

Olen aina pitänyt Garnstudion ohjeista. Kun löysin ne muutama vuosi sitten, en vähän aikaan neulonut muista kuin heidän ohjeistaan. Ne vaan ovat niin hyviä. Melkein aina saa hyvinistuvan neuleen, jossa on riittävän pitkät hihat. Yleensä neuleohjeissa tuppaa hihan sisäpituus olemaan noin 45 cm ja se ei mulle riitä alkuunkaan. Garnstudion ohjeissa hihoja ei ole tarvinnut pidentää.

Tästä tuli kiva ja tätä neuletta tulee varmasti pidettyä paljon. Kevyt, mutta silti lämmin, riittävän simppeli että sopii monen vaatteen kanssa. Lanka on ihana, sitä ei tarvitse kai sanoakaan. Ainoa miinus tulee siitä, että tasaista neulejälkeä on melkein mahdotonta saada aikaan. Mutta se on kai pientä jos lanka on muuten kuin unelma.

I’ve always loved Garnstudio’s patterns. When I first discovered them few years ago, I didn’t use anything but their patterns for a while. They just are so great! I almost always get a sweater that fits and that has sleeves long enough. Knitting patterns tend to have sleeves that are too short for me and I don’t have that problem with Garnstudio’s patterns

This jacket turned out very well and I will probably wear it a lot. It’s light, but yet warm and it goes with almost everything. The yarn is wonderful, I guess almost everyone agrees with that. The only thing I don’t like about Drops Alpaca is that I just can’t keep my stitches neat with that yarn. But that’s no big deal when the yarn is like a dream.

Drops Tailored Cardigan, wooden buttons

Napeissa päädyin lopulta puisiin, vaikka alunperin meinasin laittaa metalliset (osoittautuivat liian painaviksi ohueen neuleeseen) tai muoviset, jotka olisivat olleet värisävyltään mahdollisimman lähellä langan sävyä. Puiset napit löytyivät ensin, joten laitoin ne.

I ended up using wooden buttons, although I first had metal buttons in mind. Metal ones seemed to be too heavy and I didn’t find any plastic buttons that same color as yarn, so I chose wooden ones.

Drops Tailored Cardigan, seamless set-in sleeve

Ohjetta muokkasin itse asiassa aika paljon, mutta vasta yläosasta. Kainaloihin saakka jakku seuraa uskollisesti ohjetta, siitä eteenpäin taas valtaosin Elizabeth Zimmermannin saumattomuusperiaatetta. Hihat ovat siis tavallaan yhä istutettuja, mutta saumattomia. Kainaloista päättelin ensin 8 s ja hihojen alaosista samoin. Sen jälkeen otin vartalon ja hihat samalle puikolle ja kavensin joka kerroksella vartalon puoleisia silmukoita kunnes takaosan silmukkamäärä vastasi alkuperäisessä ohjeessa ollutta. Sen jälkeen kavensin joka kerroksella vain hihan puolelta kunnes pyöriö oli oikean kokoinen. Loput olkapään silmukat haihtuivat lyhennettyjen kerrosten avulla sukan kantapään tavoin. Sitten etu-ja takakipale yhteen kolmen puikon päättelyllä ja valmista. Tällä kertaa tämä homma sujui paljon kivuttomammin kuin harmaan palmikkohupparin kohdalla.

I modified the pattern a lot, but only at the top. I followed the pattern to the armpits, after that I followed EZ’s instructions. I binded off 8 stitches for the underarm both from the body and from the sleeves. After that I joined sleeves and body to one circular needle and decreased only the body stitches on every round until there were as many stitches left as the original pattern calls for. Then I started decreasing sleeve stitches until the sleeve cap was high enough and did some short rows at the shoulder to eliminate the remaining stitches, like you do when you knit a heel. Finally I joined shoulder seams using three needle bind-off.

Nyt pitäisi keksiä jotain kivaa neulottavaa. Kesätoppeja olisi vaikka kuinka monta jonossa, samoin Bubble Pullover Knitting Naturesta houkuttelee sekä Vortex Street samasta kirjasta. Pojalle pitäisi tehdä slipoveri ja vaikka mitä.

Now I have to decide what to knit next. I have several summer tops I’d like to knit and I’m tempted to start Bubble Pullover or Vortex Street Pullover from Knitting Nature and my boy needs a vest.

25 thoughts on “Pieni turkoosi alpakka

  1. tikru says:

    Hiano. Just selailin noita ohjeita kun tapion kaupassa ois alpaca ale vielä tänää ja huomenna. Hurjan vähän sulla meni lankaa, mutta sä ootki pieni :)

  2. Karen says:

    Love, love, love the color! I’m envious of how quickly you can finish project:) Every time I check your blog you’ve knit a sweater!

  3. villapeikko says:

    tiinar, kiitos! Ostin tuon langan värin takia, ei sitä voinut ohittaa :)tiinaf, kiitti paljon! Nyt on tullut neulottua turkoosin ja petrolin sävyjä aika paljon, saa nähdä mikä seuraavaksi puhuttelee :)tikru, huomasin kans ton alen, mulla on langanostohinku heräämässä kun koluan nettikauppoja :D Ihmeen vähän tota lankaa tosiaan meni, tein pienimmän koon mukaan mutta silti. Kiitos kehuista!makepeace75, kiitos kovasti!karen, thank you so much! :)

  4. Lankavuori says:

    Voi miten hieno! Mutta, mutta… miten ihmeessä ehdit loihtia näitä ihania neuleita ihan tuosta vaan? Vuorokaudessasi täytyy olla paa-aaljon enemmän tunteja kuin minulla :)

  5. Jaana says:

    Hieno! Just sellanen tosi kovan käytön neule, ohut ja lämmin. Mun mielestä alpakan hieman pörheä neulepinta ei kärsi pienestä epätasaisuudesta, jos sellaista muka on. Kuvissa näyttää kovasti tasaiselta. En ihan ymmärtänyt tota saumatonta hihan istutusta, mutta kuulosti kovasti mielenkiintoiselta. Aivot on työpäivän jälkeen vähän narikassa:) Täytyy palata aiheeseen, jos joskus tuon neuleen toteutan.

  6. Johku says:

    Kivan näköinen jakku ja varmasti moneen menoon sopiva. Väri ei puhuttele minua niin paljoa, mutta tähän neuleeseen ja mallille se sopii hyvin. Olet kyllä nopsa neulomaan kaikenlaista kaunista.

  7. villapeikko says:

    lankavuori, mä taidan neuloa melkein kaikki vapaat hetkeni, niitä ilmeisesti kuitenkin kertyy yksveen perässä juoksemisen lomassa, vaikkei aina siltä tunnukaan :D ja kiitos!jaana, on myös täysin mahdollista, etten osannut riittävän hyvin selittää :D Tuontapainen ohje on Knitting without tears-kirjassa, taisi olla saddle shoulder pullover. Vähän niin kuin se, mutta ilman satulaosaa. hege, thank you! I love that color too :)johku, kiitos!

  8. jules says:

    Ihana väri ja kiva malli. Varmasti monikäyttöinen. Onko sulla kokemusta tuosta alpakkalangasta käytössä? Nyppyyntyykö ja kestääkö miten? Itselläkin suunnitelmia samasta langasta…

  9. villapeikko says:

    jules, dropsin alpaca kestää minusta tosi hyvin käytössä. Olen muutaman neuleen siitä tehnyt ja kaikki ovat olleet kovassa käytössä ja ovat yhä siistinnäköisiä. Suosittelen kyllä :)

  10. Hannah says:

    Onpa upean mallinen ja värinen! Täytyypä laittaa ToDo-listalle.Neuloitko etukappaleen reunuksen (ainaoikein-reuna) yhtä aikaa etukappaleen kanssa? Teen juuri vähän samantapaista tilaustyö-jakkua Tennessee-langasta ja etukappaleen reunus kiristää hieman….

  11. villapeikko says:

    stella, kiitos :)joko, tuontapainen hiha on yllättävän helppo tehdä, suosittelen. ja kiitos!hansu, kiitos :) tahti on ollut kova mutta nyt on kriisi, ei yhtään isompaa neuletta kesken.tiina, kiitti! Tuo malli on tosiaan ihana.hannah, tein samaan aikaan joo ja kyllä se ainaoikea veti tota reunusta aika lailla kasaan. Luotin kuitenkin siihen, että kastelu ja pingotus auttavat kuten auttoivatkin :)

  12. Tellu-Tellervo says:

    Tosi kaunis! Ja puunapit sopivat neuleeseen hyvin. Minä neuloin vasta äsken ensimmäisen kerran Garnstudion ohjeilla ja kyllä ihmettelin, miten helppoa se olikaan :)

  13. Limeadine says:

    Kaikista sun neuleista näyttää tulevan hyvin istuvia ja tosi muodikkaan näköisiä!Mäkin suosin nykyään tosi paljon Drops designin ohjeita, ovat tosi toimivia.