Tuplatupla/ Doubledouble

doubledouble mittens
Ohje: omasta päästä
Lanka: Garnstudio Alpaca, noin 2 kerää
Puikot: 4,5 ja 5mm

Pattern: my own
Yarn: Garnstudio Alpaca, about 2 skeins
Needles: 4,5 and 5mm

Olen se tyyppi, jolla aina kädet palelee. Vaikka mitkä superhyperkäsineet olisi kaupasta hakenut, silti on sormet jäässä. Pari vuotta sitten, luettuani alpakkavillan lämpimyydestä lampaanvillaan verrattuna, tein epätoivoisen kokeilun. Alpakkalanka, kaksinkertaisena ja kaksinkertaiset lapaset. Ensin neuloin yhden lapasen tavalliseen tapaan, sitten poimin alareunasta silmukat uuteen lapaseen ja neuloin toisen vastakkaiseen suuntaan. Sitten lapaset sisäkkäin ja ihme kyllä, näissä eivät sormeni palele.

I’m the one, who always has cold hands. No matter how good gloves or mittens I have bought, I still have fingers as cold as ice. A couple of years ago I happened to read about differences between alpaca and lamb wool and that alpaca is much warmer. Desperate as I was, I gave one more try and made double mittens for myself. And I have no cold hands anymore! I took a couple of skeins Drops Alpaca, held the yarn double and knitted one mitten. Then I picked up stitches from bottom edge for the second mitten and knitted it to the opposite direction. After that, I tucked the second mitten inside of the first one and I finally had mittens, that have kept my hands warm.

doubledouble mittens

Nyt kun myös etelässä on kunnon pakkasia, en kyennyt enää katselemaan tyttöjä, jotka aina välillä palasivat ulkoa sisään vaihtamaan käsineitä lämpimämpiin. Päätin tehdä heillekin tuplatupla-lapaset. Ensimmäinen pari valmistui eilen illalla ja pääsi tänään jo koekäyttöön. Ei kuulemma palellut!

The weather is now freezing here, and I just couldn’t bear watching my daughters coming inside once in a while to change their mittens to warmer ones. I decided to make them doubledouble mittens too. I finished the first pair last night and the mittens got tested today. She said they were warm, yay! (I’m doing my happy dance)

doubledouble mittens

Toisen parin aloitin juuri. Siitä tulee turkoosi-vaaleansininen. Neulon nopeinta vauhtia mihin pystyn, vaikka tuumin, etteä polttava kipu ranteessa ei varmaankaan ole hyvä merkki. Lepuutan kättä sitten jälkeenpäin.

I just casted on for the other pair tonight. It’s going to be turquoise and light blue. I’m trying to knit as fast as I can, although pain in the wrist isn’t a good sign, me thinks. Well, I’ll rest it afterwards.

46 thoughts on “Tuplatupla/ Doubledouble

  1. Villikissa says:

    Tosi nätit lapaset ja näyttää tosi lämpimiltä.Täytyypä laittaa idea korvantaakse, kun tyttäreni on oikea vilukissa, niin nuo olisivat oivat lapaset hänelle=D

  2. joko says:

    kerran olen lahjaksi neulonut lämpimät tuplalapaset. lanka oli yksinkertaista ja ei edes alpakkaa.. nuo on varmasti lämpimät ja tuo väri lämmittää vielä lisää! ihanat!

  3. villapeikko says:

    villikissa, juu suosittelen! Noi on helppoja tehdä, peruslapanen kiinni toisessa samanmoisessa :) Voi leikkiä väreilläkin, koska noita voi käyttää kumpi tahansa puoli ulospäin. Ja kiitos!Elli, kiitos! Kokeile ihmeessä, mulla taitaa olla kolmas talvi menossa semmoisissa lapasissa :) Ainoa juttu, noi on hiukan liukkaat ajamiseen ja semmoiseen.joko, kiitos :) Luulen, että tuplat on aika lämpimiä jopa yksinkertaisesta langasta neulottuna. Onnekas lahjansaaja! Mulle tuli noista väreistä mieleen, että noistahan tulee kuin tuli ja jää. Puna-keltaiset ja turkoosi-vaaleansiniset :D

  4. Johku says:

    Hyvä idea, eivät lapaset joudu ainakaan toisistaan hukkaan. Värinkin voi valita aina mielen mukaan.Oikein mukavaa ja yhtä tuottoisaa alkanutta neulomisvuotta sinulle.

  5. Midori says:

    Oi, loistava idea ja lisäksi kivan näköiset lapaset! Mullakin on kädet aina jäässä, ja olen miettinyt sen takia käsineisiin alpakkaa. Näitä täytyy kokeilla! Käytitkö pienempiä puikkoja sisempään lapaseen vai resoriin? Toimiskohan paremmin vai huonommin, jos sisempi käsine oiskin sormikas, mitä luulet?

  6. Taija says:

    Hih, neuloin juuri 1-vuotialle kylmäsormelleni onteloneuleena tuplalapaset, lopputulos on samanlainen, tekoprosessi eri. Siinähän siis on molempien, sisä- ja ulkopuolen silmukat samaan aikaan puikolla ja kumpaakin neulotaan omilta keriltä. Toimii!Kaksinkertaisuus on se pointti kummassakin :)

  7. villapeikko says:

    johku, kiitos :) tiinaf, kiitti! Suosittelen!Iinu, kiitoskiitos! Dropsin alpakassa onneksi on värejä mistä valita!Midori, käytin pienempiä puikkoja vain resoriin. Periaatteessa sisempi lapanen voisi olla hiukan pienempi, mutta koska halusin, että voivat halutessaan vaihtaa väriä, tein samankokoiset. Sormikas sisällä toimii varmasti tosi hyvin! Itse käytän välillä sormikkaita lapasten alla ja on lämmin yhdistelmä :)Taija, kaksinkertaisuus on sormia pelastava juttu! :D

  8. Liina says:

    Ihana idea! Sopisivat minunkin aina paleleville sormille :) Ja ranteesta… vieläkin toivun joulun aiheuttamasta kivusta. Kumma kyllä pystyn kohtuullisesti neulomaan, mutta töissä joka liike vihloo ja joudun käyttämään tukisidettä.

  9. sweetp says:

    WHat a great idea, they do look super warm. It is so hard for me to imagine how cold it must be, here it is summer and I sit here in my sleeveless top having just had my dinner outside :P

  10. Matleena says:

    Ai tuplalapasen voi tosiaan tehdä noinkin! Lapaskuun aikana tein muutamia tuplalapasia eri tekniikoilla, mutta en tällaista huomannut ajatellakaan. Ja tuotakin pitää kokeilla, että alpakkalanka kaksinkertaisena tuplalapsiksi. Minulla on eräs ystävätär, jonka kädet palelee aina talvisin, vaikka millaisia hahtuvalapasia ja kintaita pitäisi. Sain siis hyviä vinkkejä kaksittain sinulta, kiitos niistä! ;)

  11. Elli ja Aura says:

    Tosi kivat lapaset!Harmi tuo rannejuttu, taitaa olla aika yleinen vaiva joulun aikaan. Meidän perheessäkin kaikki paljon neulovat valittelivat käsiongelmia.<>Aura<>

  12. Heidi says:

    hienot lapaset, ja kiitti vinkistä pitääpä itsekin kokeilla, mulla on huono pintaverenkierto..kädet ei palele pakkasella pakkasesta vaan ne vaan on kylmät eikä mitenkään mukavat..kaikki aina luulee et mul on kylmä kun kädet on jäässä..Pöööh! =)

  13. Sisko says:

    Hyvä idea! : ) Itse olen käyttänyt tänä talvena yhdistelmää liian isot virkatut lapaset ja pienet neulotut. Voisin neuloa itsellenikin samantyyppiset lapaset. :)

  14. aura says:

    Minulla palelee aina pää. Voisin yrittää jotain vastaavaa pipoon. Tupla/kääntölapaset olen tehnyt onteloneuleena, eli samaan aikaa omilta keriltä. Silloin saa aikaan helppoa “kirjoneuletta”.

  15. Anonymous says:

    Tein itselleni viikko sitten tuplalapaset Hjertegarnin Alpaca Silk-langasta. Idean sain sinun aikaisemmin tekemistäsi lapasista, kiitos siis. Tein sisälapasesta 4 silmukkaa pienemmät ja hyvin toimivat niinkin. Tyttärille on pakko tehdä tuollaiset alpakkalapaset, jos ovat noin lämpimät. Ei kun ostoksille nettiin =) Kuinka alpakka kestää käytössä?-Ulla-

  16. Anonymous says:

    Jonkinlainen ohje lapasiin olisi kiva, varsinkin silmukkamäärät ja peukalokiila. VArsinkin kun tyttäremme ovat ilmeisen samanikäisiä. Uskalsin vilauttaa Sylviä 11-vuotiaalle ja nyt kysellään, että milloin saan samanlaisen. Pirskatti kun työ häiritsee harrastusta. -Ulla-

  17. villapeikko says:

    Kiitos kaikille!Thanks everyone!aura, olen itse asiassa tehnyt pipon tolla periaatteella, miehelle. Ihan hyvin onnistui. Ainoa juttu, että kannattaa tehdä hiukka syvempi kuin yleensä, koska kaksinkertaisuus vetää sitä hiukka kasaan pituussuunnassa.Ulla (oottehan te sama Ulla, kahdessa eri kommentissa) :) voisin tosiaan laittaa speksit tänne, eli tiheys on semmoiset 16-18 s/ 10cm, resorissa käytin puikkoja 4,5mm ja muuten 5mm. Aloitussilmukoita oli 32 ja niillä neuloin 2+2 resoria 20 kerroksen verran. Sen jälkeen vaihdoin isompiin puikkoihin ja neuloin 3 krs sileää. Peukalokiila varten tein lisäykset joka neljännellä kerroksella, kunnes peukalokiilassa oli 9 silmukkaa. Sen jälkeen vielä 3 krs. sileää. Pistin kiilasilmukat pidikkeelle ja loin tilalle 3 uutta silmukkaa. Neuloin kerroksen verran ja seuraavalla kerroksella kavensin 3 uuden silmukan kohdalta 2 pois, neulomalla 3 silmukkaa ylivetäen yhteen.Jatkoin 25 krs sileää ja sen jälkeen kavensin joka kerroksella kummassakin reunassa kärkeä varten, kunnes jäljellä oli 8 silmukkaa. Vedin langan niistä läpi ja päättelin. Peukaloa varten otin kiilasilmukat ja poimin niiden lisäksi 5 silmukkaa (3 luotua ja kaksi lisää, ettei jäisi reikiä) ja neuloin näillä 14 silmukalla 15 kerrosta. Kavensin sen jälkeen neulomalla kerroksen ajan 2 o yht ja seuraavalla kerroksella 1o, 2 o yht loppuun asti. Sitten vedin langan silmukoista läpi ja päättelin. Voi tehdä joko 4 lapasta ja ommella ne resoreista yhteen tai poimia silmukat ja neuloa suoraan toinen. Ainakin Dropsin alpaca kestää käytössä tosi hyvin, mun ekat näin tehdyt lapaset ovat nyt käytössä kolmatta talvea, eivätkä ole edes nyppyyntyneet, ihme kyllä.

  18. Anonymous says:

    Sama Ulla nyt kolmannessa viestissä =)Nopeaa toimintaa: sillä aikaa kun tilasin lankaa Tapion kaupasta, oli ohje jo ilmaantunut. Kiitos!-Ulla-

  19. villapeikko says:

    Ulla, help, multa meni nyt vähän ohi, onhan sun lapsi 11v? Tarvitsit siis 11v:n lapasiin speksejä? Koska ne mä annoin, vaikka postaus on kirjoitettu 8-vuotiaan lapasista. Teen just 11-vuotiaan lapasia, joten kirjoitin automaattisesti sen mukaan :D Eli joo, postauksessa on 8-vuotiaan lapaset, jossa silmukkamäärät on muuten samat kuin aiemmin kirjoitin, kerroksia vain on resorissa 18, peukalokiilassa lisäykset on tehty joka kolmas kerros, peukalon jälkeen lapasessa on 20 kerrosta ennen kavennuksia ja peukalossa 12 kerrosta ennen kavennuksia. Jos joku nyt näihin pienempiin sattuu ohjetta tarvitsemaan :)

  20. Punanen says:

    Mulla on myös sormet aina jäässä. Neulottavien listaan siis mullekin tupla-alpakkalapaset.Ja sitten toisen lapasparin jälkeen mä määrään sulle pakkolepoa. Ei oo herkkua rannekipusena. Itselläni takana 3kk lähes neulomatonta aikaa ja nyt alkaa vasta tuntua paremmalta.

  21. Usi says:

    Mainio idea! Täytyy pistää korvan taakse. Hienot! Juu ei se kipu ranteessa hyvältä kuulosta, mutten minäkään malttaisi keskeyttää :)

  22. Anonymous says:

    Siihen polttavaan kipuun ranteessa auttaa kylmä, esim. ranne hanan alle muutamaksi mi nuutiksi. Toppuuttaa alkuvaiheessa jopa jännetupin tulehduksen. Toimii kuin kortisoni eli vähentää turvotusta… Vinkin antoi joskus lääkäri…Ensimmäisen kommenttini ohessa kiitän yhdestä netin neulemaailmaa minulle avanneesta blogista.T: Pirjo vielä blogiton

  23. villapeikko says:

    Kiitos tosi paljon kaikille kommentoineille! :)Punanen, lupaan pitää noiden jälkeen hiukan taukoa, kuulosti sen verran pelottavalta. Kun ei haluaisi monta kuukauttakaan neulomatta olla :/ Pikaista paranemista ranteillesi!Pirjo, kiitos vinkistä! Käythän kertomassa linkin kun joskus blogin perustat :)

  24. Anonymous says:

    Hei, hieno idea! Mutta mitenkäs saat sen viimeisen langanpään sitten pääteltyä sievästi ja varmasti lapasen sisäpuolelle, kun koko pötkylä on jo ummessa?– Mielikuvaharjoittelee Ansku

  25. Meri says:

    Mulla oli lapsuudessa jonkun neulomat vastaavat, mutta sisälapanen 1o,1n neulosta ja päällilapanen sileää oikeaa. Pysyivät napakasti kädessä. Vilukätisenä kiitos muiston palauttamisesta :-)

  26. villapeikko says:

    Asku, ton saa pääteltyä siihen kavennusten väliin, alpakka on niin karvainenkin, ettei pieni epätasaisuus näy. Sen vikan langanpään saa työnnettyä sisäpuolelle vaikka virkkuukoukulla. Sit peukalon voi neuloa valmiiksi ennen kärjen kaventamista, sillä tavalla voi peukalonlangat päätellä ihan tavalliseen tapaan sisäpuolelle :)Meri, kiva kun sain palautettua muistot :) Sisälapanen resorina toimii varmaan entenkin pienillä lapsilla tosi hyvin.

  27. Anonymous says:

    Kiitos, Villapeikko! Kirjain sinne tai tänne, no harm done! Tuohon asti pääsin kuivaharjoittelussani jo, että joko peukun tai varsinaisen tumpun kärjen saa pääteltyä näistä toisen aukon kautta, mutta väistämättä jää sitten jompikumpi, josta ei enää pääse käsiksi nurjalta puolelta. Pakosta joutuu vähän tinkimään täydellisyydestä… ;D No, eipä muuta kuin tuumasta toimeen!– Ansku

  28. Anonymous says:

    Paljonko kannattaa laittaa silmukoita naisen lapasiin? Aloitin 44 silmukalla ja 3,5 puikoilla, mutta tekisi mieli vaihtaa nelosiin, kun ne löytyisi bambuisena… ja olen aika löysäneuleinen.
    T: Piia

  29. villapeikko says:

    Omiin lapasiini loin 36 silmukkaa. Lanka oli kaksinkertaisena, puikkokoko oli 4 mm joustimessa ja 4,5 mm varsinaisessa lapasessa. Mulla on aika tiukka käsiala, suunnittelemasi 4 mm kuulostaa hyvälle!